Strona główna | Mapa serwisu | English version
   

Sprawozdanie
Dokumentacja > Sprawozdanie

Sprawozdanie
Wpi
SPRAWOZDANIE



z realizacji zadań planu rozwoju zawodowego

nauczyciela mianowanego ubiegającego

się o uzyskanie stopnia nauczyciela dyplomowanego



Martyna Drobina

Publiczne Gimnazjum im. Armii gen. Andersa w Łubnicach

nauczyciel matematyki i fizyki



Staż, który rozpoczęłam 1 września 2007 roku na nauczyciela dyplomowanego odbywałam w wymiarze 2 lat i 9 miesięcy i zakończyłam 31 maja 2010 roku. Przez cały okres stażu pracowałam w Publicznym Gimnazjum im. Armii gen. Andersa w Łubnicach jako nauczyciel matematyki i fizyki .

Staż, który podjęłam ubiegając się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego, nie zmienił diametralnie stylu mojej pracy, ani też aktywności zawodowej. Starałam się od początku swojej pracy w zawodzie nauczyciela wspierać ucznia w rozwoju, doskonalić siebie oraz swój warsztat pracy przede wszystkim dla dobra uczniów i szkoły, w której pracuję i na której poziomie, a także dobrym imieniu bardzo mi zależy.

Pomimo dziewięciu już lat pracy w zawodzie stale uczę się czegoś nowego. Każdego roku odkrywam interesujące rozwiązania, stosuję coraz ciekawsze metody pracy i ciągle jeszcze mam nowe pomysły, jednak również od moich uczniów nadal uczę się szczerości, otwartości i zaufania, ale także tego samego wymagam od nich. Przekonałam się, że w naszej młodzieży tkwi ogromny potencjał możliwości, wiele zalet i zdolności, trzeba je tylko umieć odkrywać i rozwijać.

Głównym celem wszystkich moich działań w ramach pracy zawodowej od samego początku był, jest i zawsze będzie wszechstronny rozwój młodzieży, przygotowanie ich do dalszej nauki, dążenie do ukształtowania wiedzy i wartości, postaw i motywacji, potrzeb i nawyków oraz umiejętności i sprawności, a także stwarzanie warunków do ich samoistnej działalności. W pracy z uczniami stawiam na działania praktyczne, dlatego też bardzo starannie organizuję i przygotowuję się do imprez szkolnych oraz innych form, które w sposób praktyczny przybliżają uczniom wiedzę o otaczającym ich świecie.

Preferuję rozwijanie aktywności twórczej uczniów, zachęcając ich do uczestnictwa w życiu szkoły, w konkursach szkolnych i pozaszkolnych. Sama również organizuję konkursy międzyklasowe, szkolne, czy gminne ucząc tym samym mądrej i życzliwej rywalizacji oraz stwarzając szansę dla każdego ucznia, aby mógł on się wykazać swoimi umiejętnościami i zdolnościami.

Stworzony plan rozwoju miał w swoim założeniu stanowić kontynuację realizowanych wcześniej zadań dydaktyczno-wychowawczych, ale jednocześnie miał być podstawą do podejmowania nowych działań i wyzwań w ramach pełnionych przeze mnie obowiązków służbowych. Nie powstawał tylko na zapotrzebowanie awansu. Zapisałam w nim takie działania, które i tak bym wykonała oraz zadania, których i tak bym się podjęła, gdyż wynikają one bezpośrednio z potrzeb szkoły, uczniów oraz moich. Realizacja ich miała dać mi w efekcie wzrost różnorodnych umiejętności i doświadczeń, poszerzyć jeszcze bardziej posiadaną już wiedzę merytoryczną i pedagogiczną, podnieść jakość pracy szkoły. Innymi słowy miała przynieść korzyści zarówno mnie, jak i rodzicom oraz uczniom, którzy mimowolnie byli uczestnikami realizacji napisanego przez mnie planu.

Moje najważniejsze priorytety to:

  • podniesienie efektywności działań dydaktyczno-wychowawczych,

  • wykorzystanie własnego potencjału twórczego oraz umiejętności dzielenia się posiadaną wiedzą i doświadczeniem z innymi osobami,

  • wzbogacanie kwalifikacji i umiejętności pedagogicznych i dydaktycznych,

  • podniesienie jakości pracy szkoły,

  • promocja szkoły.

Opracowując swój plan rozwoju zawodowego wzięłam pod uwagę rozporządzenie MENiS z dnia 1 grudnia 2004 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. Nr. 260, poz. 2593 z 1 grudnia 2004r.) ze zmianami z dnia 14 listopada 2007 r. (Dz. U. Nr. 214, poz. 1580 z 14 listopada 2007r.), zgodnie z którym nauczyciel ubiegający się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego powinien w okresie stażu realizować następujące zadania:

  1. Podejmować działania mające na celu doskonalenie warsztatu i metod pracy, w tym doskonalenie umiejętności stosowania technologii informacyjnej i komunikacyjnej.

  2. Realizować zadania służące podniesieniu jakości pracy i promocji szkoły.

  3. Pogłębiać wiedzę i umiejętności służące własnemu rozwojowi oraz podniesieniu jakości pracy szkoły, samodzielnie lub poprzez udział w różnorodnych formach kształcenia ustawicznego, wykorzystanie własnego potencjału twórczego oraz umiejętności dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniami z innymi.

Odbywając staż starałam się, aby realizacja planu przebiegała zgodnie z przyjętymi wcześniej założeniami, z pożytkiem dla uczniów i szkoły, w której pracuję. Był to okres wzbogacania wiedzy i rozwijania umiejętności. Praca według ustalonego harmonogramu dala mi możliwość działania i szczegółowego dokumentowania każdego etapu. Uważam, że praca ta dała korzyści uczniom i rozwinęła mnie zawodowo.

Koniec stażu jest bardzo dobrym momentem do podsumowania moich dotychczasowych dokonań i zdania sprawozdania z realizacji zadań oraz ich efektów. Poniżej przedstawiam sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego, usystematyzowanego według zadań, które nauczyciel ubiegający się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego powinien wykonywać.


 



Działania mające na celu doskonalenie warsztatu i metod pracy,

w tym doskonalenie umiejętności stosowania technologii informacyjnej

i komunikacyjnej



Na początku stażu zapoznałam się z różnymi publikacjami na temat uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli zawarte w czasopismach, „Głosie Nauczycielskim”, poradniku WsiP – Awans zawodowy nauczycieli i w serwisach internetowych m.in.: www.men.gov.pl, www.eduseek.pl. Podejmując decyzję o rozpoczęciu stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego zapoznałam się z procedurami i przeanalizowałam przepisy prawne: Ustawa z dn. 26.01.1982r. Karta Nauczyciela; 15.07.2004r. o zmianie ustawy Karty Nauczyciela; Ustawa z dn. 18.02.2000r. o zmianie ustawy Karty Nauczyciela; Rozporządzenie MEN z dn. 03.08.2000r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli; Rozporządzenie MENiS z dn. 29.05.2002r. zmieniające rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli; Rozporządzenie MENiS z dn. 01.12.2004r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli; Rozporządzenie MENiS z dn. 14.11.2007r. zmieniające rozporządzenia w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. Przez cały okres stażu śledziłam i analizowałam na bieżąco pojawiające się dokumenty i zmiany w przepisach. Najważniejsze rzeczy zapisywałam na dysku.



Po rozpoznaniu własnych możliwości i umiejętności, mocnych i słabych stron, zainteresowań i predyspozycji oraz przeanalizowaniu prawa oświatowego dotyczącego awansu zawodowego zaplanowałam swój rozwój zawodowy zgodnie z regulacjami prawnymi. Starałam się, aby uwzględniał on przede wszystkim specyfikę i potrzeby szkoły, w której pracuję, a jednocześnie mobilizował mnie do dalszej aktywnej i twórczej pracy.

W celu usystematyzowania wiedzy uczestniczyłam w warsztatach „Planowanie ścieżki awansu zawodowego” zorganizowanych przez WODN w Sieradzu, które utwierdziły mnie w przekonaniu o poprawnie opracowanym planie rozwoju zawodowego.

W okresie odbywania stażu systematycznie gromadziłam zaświadczenia z odbytych kursów, warsztatów, szkoleń oraz inną niezbędną dokumentację. Formułowałam wnioski i sugestie do dalszej pracy. Prowadzenie dokumentacji znacznie ułatwiły mi posiadane już umiejętności wykorzystywania w pracy technologii komputerowej i informacyjnej.

Po przeprowadzeniu autorefleksji oraz analizy własnej pracy przygotowałam sprawozdanie z realizacji zadań ujętych w planie rozwoju zawodowego.

Zgromadzenie rozporządzeń, ustaw i innych ważnych dokumentów związanych z uzyskiwaniem przez nauczycieli stopnia nauczyciela dyplomowanego pozwoliło mi poprawnie sformułować wniosek o podjęcie stażu, stworzyć plan rozwoju zawodowego. Ciągłe śledzenie przepisów prawa oświatowego i innych dokumentów związanych z odbywaniem stażu ułatwiało mi tworzyć dokumentację określoną w wymaganiach do uzyskania stopnia awansu na nauczyciela dyplomowanego w sposób właściwy i profesjonalny.

Dokonałam analizy dokumentacji dotyczącej przebiegu nauczania oraz dokumentacji związanej z funkcjonowaniem szkoły jako zakładu pracy: Statutu Szkoły, Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania, Programu Wychowawczego Szkoły, Programu Profilaktycznego i regulaminów wewnętrznych.

Pozwoliło mi to na wdrożenie do realizacji postanowień zawartych w tych dokumentach, a przez to osiągnięcie większej efektywności pracy dydaktyczno-wychowawczej i stało się bazą do opracowania wspólnie z koleżanką między innymi:

  • programu „Bezpieczna energia elektryczna”

  • Planu Pracy Wychowawczej



Najważniejszy cel programu „Bezpieczna energia elektryczna” dotyczył poprawy poziomu wiedzy uczniów o występujących zagrożeniach wynikających z niewłaściwego użytkowania urządzeń elektrycznych oraz niepoprawnego zachowania się przy urządzeniach pod napięciem, a także kształtowania u młodzieży poczucia odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego. Odpowiedzialność za stan środowiska naturalnego musi iść w parze z wiedzą na ten temat. Źle interpretowane prawa przyrody mogą przynieść więcej szkody niż pożytku. Szkoła musi przekazać właściwą hierarchię wartości ekologicznych, aby w przyszłości młodzież podejmowała właściwe wybory. Jednym z modułów pracy z programem jest problem zanieczyszczeń środowiska wynikających z wykorzystywania paliw kopalnych. Głównym przesłaniem tego zagadnienia jest zwrócenie uwagi na konieczność oszczędzania energii oraz wykorzystania alternatywnych źródeł energii. Program podnosi również świadomość wśród młodzieży dotyczącą właściwego korzystania z urządzeń elektrycznych i obcowania z infrastrukturą energetyczną oraz promuje bezpieczne użytkowanie energii elektrycznej. Do realizacji celów stwarzałam wiele różnego rodzaju zadań i sytuacji, w których uczniowie uczyli się rozumieć nie tylko znaczenie ochrony środowiska, ale również zapobiegać wypadkom porażenia prądem elektrycznym, których konsekwencją mogą być bardzo poważne obrażenia ciała, a nawet śmierć. Realizując program nawiązałam wraz z koleżanką współpracę z właścicielem Elektrowni Wiatrowej w Dzietrzkowicach, gdzie co roku organizowałyśmy wycieczki rowerowe dla uczniów klas trzecich gimnazjum. Celem tych wycieczek było przede wszystkim podniesienie poziomu wiedzy uczniów na temat urządzeń wytwarzających energię elektryczną i sposobów jej właściwego wykorzystywania. Powołałam również sekcję gazetkową, która każdego miesiąca przygotowywała plakaty, krzyżówki i hasła dotyczące tematyki prądu. Program powstał na potrzeby gimnazjum w Łubnicach i został przyjęty do realizacji.

Podczas odbywania stażu byłam wychowawczynią jednej z klas gimnazjum, dlatego opracowałam „Plan Pracy Wychowawczej”, obejmujący okres trzech lat. Rodzice włączeni byli także w realizację programu i stwierdzili, że dzięki niemu mają możliwość zaznajamiania się z pracą wychowawczo-dydaktyczną, przyczyniają się do rozwiązywania różnych problemów związanych z polepszeniem warunków pracy w szkole, uczestniczą w dniach otwartych, pomagają też w organizowaniu imprez szkolnych.

Aktywnie uczestniczyłam w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i wynikających z nich zadań:

  • ustaliłam zasady współpracy z rodzicami i konsekwentnie je realizowałam,

  • przygotowywałam potrzebne informacje dla rodziców,

  • przedstawiałam oceny z przedmiotów i zachowania,

  • systematycznie poszerzałam też własną wiedzę i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym doskonaleniu zawodowym.

  •  

Brałam udział we wszystkich szkoleniach Rady Pedagogicznej organizowanych na terenie naszej placówki między innymi:

  1. Planowanie i dostosowanie działań wychowawczych do warunków konkretnej szkoły” w wymiarze 16 godzin zorganizowanych przez WODN w Sieradzu,

  2. Atmosfera klasy” przeprowadzonego w ramach WDN (sierpień 2009r.),

  3. ABC dobrej komunikacji z rodzicami” przeprowadzonego w ramach WDN (marzec 2009r.)

  4. Metody aktywizujące” przeprowadzonego w ramach WDN (marzec 2009r.)

  5. Wykorzystanie tablicy interaktywnej oraz projektorów w procesie kształcenia” przeprowadzonego w ramach WDN przez przedstawicieli Firmy Smart Technologies oraz Image Recording Solutions (luty 2010r.),

  6. Udział w szkoleniu Rady Pedagogicznej na temat „BHP i P.Poż.” przeprowadzonego w ramach WDN w 2008r.,

  7. Sama również co roku przeprowadzam wraz z koleżanką radę szkoleniową dotyczącą „Wykorzystania wyników egzaminów gimnazjalnych w planowaniu i podnoszeniu jakości pracy szkoły”, gdyż każdego roku przygotowujemy „Analizę i interpretację wyników zewnętrznych egzaminów gimnazjalnych”.

Uczestnictwo w radach szkoleniowych w ramach doskonalenia zawodowego

wzbogaciło moją wiedzę i umiejętności, a ich zastosowanie w pracy z uczniem udoskonaliło mój warsztat pracy, a tym samym podwyższyło jakość pracy szkoły.



Przez cały okres stażu, jak i również wcześniej, prowadziłam na bieżąco dokumentację szkolną i organizowałam warsztat pracy:

  • opracowywałam scenariusze lekcji, testy, kartkówki, sprawdziany, diagnozy,

  • tworzyłam karty pracy dla uczniów,

  • gromadziłam literaturę psychologiczno-pedagogiczną,

  • zaplanowałam i wykonywałam wraz z uczniami gazetki tematyczne,

  • przygotowywałam dekoracje do organizowanych imprez i uroczystości szkolnych,

  • zapoznawałam się z nowościami wydawniczymi,

  • uczestniczyłam w wielu spotkaniach organizowanych przez przedstawicieli różnych wydawnictw na przykład: Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Nowa Era, ZamKor, Operon.

Opracowanie różnych przedsięwzięć wymagało zapoznawania się gruntownie z literaturą metodyczną i dydaktyczną. Korzystałam z takich publikacji z zakresu pedagogiki i psychologii, jak:

  • Sztuka rozwiązywania konfliktów” Davida Liebermanna

  • Wychowanie bez porażek” Thomasa Gordona

  • Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły?” A. Faber, E. Mezlish.



Dużo wskazówek, rad, sugestii i ciekawych rozwiązań metodycznych znalazłam w czasopismach pedagogicznych takich jak na przykład: „Nowa szkoła”, „Matematyka w szkole”, „Victor gimnazjalista”, „Wychowawca”. Oprócz tego korzystałam z biuletynu „Pomagamy uczyć” oraz z wielu książek przedmiotowych np.: „Encyklopedia ucznia”; „Zadania i projekty badawcze z fizyki” Wł. Kulpa, A. Trzeciak; „Nasze gimnazjum – Fizyka” T. Kędrzyński; „Co Einstein powiedział …?” R.L. Wolke; „Vademecum – egzamin gimnazjalisty” I. Chełmińska, R. Grzybowski; „Ilustrowany słownik nauki”; „Encyklopedia doświadczeń”; „Egzamin gimnazjalny – standardy wymagań w pytaniach i odpowiedziach” M. Kurczab, E. Świda, E. Szyszka; „Matematyka dla gimnazjalistów” R. Drachal; „Matematyka – kurs przygotowawczy do egzaminu gimnazjalnego” K. Spera, I. Wroński; „Egzamin gimnazjalny – zbiór zadań z matematyki” A. Widur, J. Matwijko; „Matematyka w gimnazjum – zbiór zadań konkursowych” J. Janowicz. Śledziłam również publikacje znajdujące się w portalach edukacyjnych Internetu.

Podejmowane działania uatrakcyjniały realizację zaplanowanej pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej, a zapoznanie się z najnowszą literaturą metodyczną zwiększyło efektywność i sprawność mojej pracy.



Doskonaliłam swój warsztat i metody pracy poprzez dzielenie się posiadaną już wiedzą i zdobytym doświadczeniem. Wymiana doświadczeń dotyczyła:

  1. ciekawych metod aktywizujących,

  2. przygotowywania do konkursów,

  3. oceniania uczniów,

  4. przygotowywania planów wynikowych,

  5. opracowania diagnozy wiadomości i umiejętności uczniów na wstepie do gimnazjum,

  6. przygotowywania egzaminów próbnych dla klas drugich i trzecich gimnazjum,

  7. konstruowania planów naprawczych,

  8. organizowania imprez i uroczystości szkolnych.

Pracowałam również w wielu komisjach konkursów szkolnych np. matematycznych, fizycznych, biologicznych, chemicznych oraz w komisjach konkursów pozaszkolnych.



W powierzonych mi zadaniach swoje obowiązki wypełniałam systematycznie, sumiennie i starannie.

  • Brałam udział w tworzeniu Programu Wychowawczego Gimnazjum, pomocna okazała się tutaj wiedza, którą zdobyłam podczas szkolenia na temat: „Planowanie i dostosowanie działań wychowawczych do warunków konkretnej szkoły”. Pełniąc rolę wychowawcy w Publicznym Gimnazjum w Łubnicach opracowałam Plan Pracy Wychowawczej. Realizowałam w ten sposób program profilaktyczny i wychowawczy.

  • Byłam członkiem Komisji Mierzenia Jakości Pracy Szkoły. Aktywnie uczestniczyłam w pracach tej komisji.

  • Pełnię funkcję członka Szkolnej Komisji Zdrowotnej. Zajmuję się sprawami dotyczącymi przyznawania pomocy finansowej pracownikom.

  • Sporządzam wspólnie z koleżanką pisemną analizę wyników egzaminów zewnętrznych w klasach trzecich gimnazjum. Umiejętności zdobyte między innymi na kursie „Analiza i wykorzystanie wyników egzaminów zewnętrznych do doskonalenia efektów kształcenia” oraz na warsztatach „Edukacyjna wartość dodana” wykorzystuję podczas sporządzania pisemnej analizy egzaminów gimnazjalnych. Wykonywanie tego zadania jest dla mnie nowym i kształcącym doświadczeniem. Zdobyłam i pogłębiłam wiedzę dotyczącą sporządzania pisemnej analizy w oparciu o wyniki egzaminów, wyciągania wniosków na podstawie których mogę przygotowywać moich uczniów do egzaminu gimnazjalnego tak, aby zdali go jak najlepiej. Przekazuję uczniom informacje dotyczące egzaminu pisemnego z części matematyczno-przyrodniczej i zwracam uwagę na najważniejsze jego elementy.

Uważam, że doświadczenia zdobyte w tej dziedzinie mojej pracy przyczyniły się do podniesienia jakości pracy szkoły, w której pracuję oraz będą w przyszłości przynosić pozytywne rezultaty podczas przygotowywania uczniów do egzaminu gimnazjalnego.

  • Pełniłam funkcję członka Szkolnej Komisji Egzaminacyjnej podczas pisemnego egzaminu gimnazjalnego z części humanistycznej i z języka angielskiego w Publicznym Gimnazjum im. Armii gen. Andersa w Łubnicach.

Myślę, że poprzez swoje działania w trakcie pracy w Publicznym

Gimnazjum im. Armii gen. Andersa w Łubnicach przyczyniłam się do sprawniejszej organizacji pracy szkoły i efektywniejszego wykorzystania czasu zaplanowanych prac poszczególnych organów szkoły, realizując jej zadania.



Dzieląc się swoim kilkuletnim doświadczeniem w pracy dydaktyczno-wychowawczej byłam także opiekunem stażu nauczyciela matematyki, który ubiegał się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego. Przeprowadzałam dla nauczyciela stażysty lekcje matematyki. Do wszystkich tych zajęć przygotowałam szczegółowe scenariusze i arkusze obserwacji.

Prowadząc zajęcia skupiłam się na zaprezentowaniu metod aktywizujących w procesie lekcyjnym. Jako opiekun stażu hospitowałam lekcje prowadzone przez stażystę i do każdej z nich sporządzałam notatki pohospitacyjne, w których wymieniałam uwagi dotyczące stosowanych metod i form pracy na lekcjach.



Dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniem w czasie trwania stażu przeprowadziłam kilka lekcji otwartych z matematyki i fizyki na które zapraszałam inne koleżanki o różnym stażu i dorobku zawodowym. Po przeprowadzonych zajęciach mogłyśmy podzielić się naszymi spostrzeżeniami, poglądami i uwagami. Po każdej lekcji odbywała się dyskusja i ewaluacja wśród nauczycieli i uczniów. Przeprowadzona ewaluacja potwierdzała wybór właściwej metody i formy pracy oraz zrealizowanie założonych celów. Sama również uczestniczyłam w zajęciach otwartych prowadzonych przez koleżanki.

Wymiana doświadczeń i przepływ informacji skutecznie poszerzyły mój warsztat pracy z uczniami, wzbogacając metody i formy pracy z nimi oraz podniosły efektywność kształcenia. Udział nauczycieli w zajęciach otwartych poprawia efekty naszej pracy i pracy naszych uczniów, a także zapewnia rozwój zawodowy nauczycieli.

 

W swojej pracy bardzo aktywnie uczestniczyłam oraz włączałam się w organizowanie uroczystości szkolnych i środowiskowych. Wraz z chętnymi uczniami Publicznego Gimnazjum w Łubnicach zorganizowałam lub pomagałam w organizacji imprez szkolnych:

  • uroczystości nadania Zespołowi Szkół w Łubnicach imienia Armii gen. Andersa,

  • Finałów Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy w naszej szkole,

  • akcji „Sprzątania Świata” na terenie gminy,

  • uroczystości poświęcenia sztandaru w Zespole Szkół im. Armii gen. Andersa w Łubnicach,

  • Powiatowych obchodów Święta Niepodległości,

  • Szkolnego Balu Karnawałowego,

  • Dnia Języków,

  • Rodzinnego Festynu Szkolnego,

  • spotkania opłatkowego dla emerytowanych nauczycieli i pracowników szkół z terenu gminy Łubnice.

Przygotowałam też wiele apeli szkolnych, podczas których uczniowie pomagali w przygotowaniu dekoracji i brali udział w występach artystycznych. Do niektórych uroczystości sama opracowywałam scenariusze, które później udostępniałam koleżankom i kolegom z pracy.

Organizacja imprez i uroczystości przyczyniła się do promocji szkoły w środowisku i było to działanie uzupełniające proces kształcenia oraz wdrażające uczniów do aktywności w szkole i poza nią, a także służące rozwojowi twórczego potencjału młodzieży.



W czasie prowadzenia zajęć wykorzystywałam metody aktywizujące uczniów, wskazując im różnorodne źródła wiedzy. W tym celu nawiązałam współpracę z:

  • Gminną Biblioteką Publiczną w Łubnicach oraz Biblioteką Szkolną. W ramach współpracy z Biblioteką Szkolną przekazywałam pozyskane przeze mnie od wydawnictw pedagogicznych nagrody książkowe, płyty CD, DVD oraz zgłaszałam zapotrzebowanie na konkretną literaturę. Gminna Biblioteka Publiczna w Łubnicach była natomiast sponsorem nagród w organizowanych przeze mnie i koleżankę konkursach: „Szkolnym Konkursie Matematycznym” i „Gminnym Konkursie Wiedzy o Gminie Łubnice”.

Dzięki owocnej współpracy z bibliotekami mogłam wzbogacić swój warsztat pracy oraz dzielić się nim z innymi nauczycielami.

  • Kinem Cinema City we Wrocławiu i w Łodzi. Mam zawsze aktualną ofertę i staram się wybierać z niej taką tematykę, która jest pouczając i może zostać wykorzystana w cyklu nauczania. Przygotowuję również uczniów do odbioru zawartych w seansach treści i przekazów.

Nasza współpraca wspomaga nie tylko proces dydaktyczny, ale również wzmacnia zainteresowanie młodzieży dobrym filmem, nowoczesnym kinem (3D, 5D), a co za tym idzie nowościami w świecie techniki oraz sprawami kultury.

  • Wydawnictwami takimi jak na przykład: WSiP, ZamKor, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe (GWO), Nowa Era, Operon. Dobra współpraca z wydawnictwami przyczyniła się do wzbogacenia warsztatów pracy nauczycieli matematyki w naszej szkole, pomogła w organizacji szkolnych konkursów matematycznych, a ufundowane przez wydawnictwa WSiP i Nowa Era nagrody motywowały uczniów do nauki matematyki. Udostępniając zasoby własnej biblioteki i dzieląc się zgromadzonymi przez siebie materiałami, przyczyniłam się do podniesienia poziomu pracy dydaktycznej moich koleżanek i kolegów oraz ich własnego rozwoju.

Dzięki tej współpracy młodzież uczestniczyła w jednodniowych wycieczkach do kina (3D), na wystawę wynalazków, na Panoramę Racławicką, do obozu zagłady w Oświęcimiu, brała udział w różnych konkursach organizowanych w szkole, a wspieranych przez wydawnictwa i bibliotekę, które to często były właśnie sponsorami przygotowanych na konkursy nagród.

Współpraca ta znacząco wpłynęła na lepszą percepcję omawianych na zajęciach treści, a jej efektem były spójne oddziaływania dydaktyczno-wychowawcze wynikające z aktywnego współuczestnictwa i pomagające kształtować wszechstronny rozwój ucznia.



Wykorzystywałam w pracy technologię informatyczną i komunikacyjną. Powszechność stosowania tego narzędzia informatyki stała się nieodzownym elementem we współczesnej rzeczywistości. Związane jest to z możliwością znacznego ułatwienia sobie pracy oraz dostępem do najświeższych informacji poprzez Internet.

W swojej codziennej pracy od dawna już posługuję się komputerem. Praktyczne stosowanie technologii komputerowej oraz Internetu umożliwiły mi kursy, warsztaty, szkolenia odbyte w części jeszcze przed rozpoczęciem stażu oraz fakultet na studiach. Kończąc studia z Fizyki na Uniwersytecie Opolskim uczestniczyłam w zajęciach komputerowych i uzyskałam kwalifikacje do nauczania fizyki i informatyki w szkole.

Ukończyłam również dwa szkolenia w ramach projektu „Doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela w zakresie rozwoju kompetencji kluczowych” i „Komputer dla ucznia” w wymiarze 16 godzin pierwsze oraz 24 godziny e-learningowe drugie. Celem szkoleń było przygotowanie nauczyciela do prowadzenia zajęć dydaktycznych z wykorzystaniem nowych technologii w procesie kształcenia: komputerów przenośnych, tablicy multimedialnej, internetowych zasobów edukacyjnych, programów multimedialnych i metod aktywizujących.

Uczestniczyłam w warsztatach szkoleniowych „Nowa Era – nowy wymiar kształcenia. Multimedia w przedmiotach przyrodniczych” zorganizowanych przez Krajowe Centrum Edukacji Nauczycieli w Warszawie i poświęconych wykorzystaniu programów multimedialnych w matematyce, fizyce.

Dzięki tym szkoleniom potrafię prowadzić zajęcia dydaktyczne z wykorzystaniem w procesie kształcenia komputerów przenośnych, tablicy multimedialnej, internetowych zasobów edukacyjnych, programów multimedialnych, metod aktywizujących.

Dziś, gdy technologia komputerowa, informacyjna, Internet obejmuje swoim zasięgiem całą kulę ziemską, wiem, że wiadomości teoretyczne i praktyczne, które zdobyłam na studiach, warsztatach, szkoleniach oraz ich zastosowanie w pracy z uczniem znacznie przyczyniły się do podniesienia jakości mojej pracy i pracy szkoły.

Wiedzę swoją mogę wykorzystywać w praktyce, gdyż w naszej szkole znajduje się od niedawna tablica multimedialna, którą miałam już okazje wypróbować na prowadzonych przeze mnie zajęciach z fizyki. W swojej pracy wykorzystuję często także drukarkę, skaner, projektor.

Komputer traktuję jako narzędzie do przygotowywania materiałów. Stał się on nieodzowny przy:

  • pisaniu wszelkiej dokumentacji, programów, sprawozdań, ankiet wymaganych przez dyrektora szkoły,

  • pisaniu dokumentacji związanej z przebiegiem stażu,

  • pisaniu scenariuszy zajęć,

  • pisaniu materiałów informacyjnych dla rodziców i uczniów,

  • tworzeniu kart pracy, testów i sprawdzianów, kartkówek,

  • wypisywaniu świadectw,

  • przygotowywaniu materiałów na gazetki - klasową i szkolną,

  • pisaniu scenariuszy uroczystości szkolnych, apeli,

  • przygotowywaniu zadań z fizyki do szkolnej gazetki „Dzwoneczek”,

  • publikacji na łamach prasy.



Korzystam również z wielu programów komputerowych. Dzięki temu organizowane konkursy, uroczystości, czy imprezy zyskały na wartości, a to z kolei wpłynęło na jakość pracy szkoły. Prowadzę również stronę internetową dla młodzieży gimnazjalnej, na której zainteresowani zdobyciem dodatkowej wiedzy, a tym samym ocen z fizyki uczniowie mogą znaleźć zadania do samodzielnego rozwiązania o różnym stopniu trudności.

Pomysł ten okazał się „strzałem w dziesiątkę”, gdyż znalazł duże zainteresowanie i poparcie wśród uczniów. Dla urozmaicenia i uatrakcyjnienia zajęć przygotowanych przez mnie starałam się od czasu do czasu zachęcić również uczniów do korzystania z zasobów internetowych, w celu poszukiwania dodatkowych informacji i ciekawostek dotyczących zagadnień poruszanych w trakcie lekcji. Wykorzystanie technologii komputerowej ułatwia pracę zarówno mnie, jak i moim uczniom. Dzięki jej zaletom mogę poświęcić więcej czasu na pracę z uczniami o szczególnych potrzebach edukacyjnych oraz ciekawiej przeprowadzić zajęcia. Przeprowadziłam więc kilka zajęć z fizyki w pracowni komputerowej.



Dzięki opanowaniu umiejętności obsługi programu graficznego wykonywałam tą techniką między innymi:

  • dyplomy konkursowe,

  • zaproszenia,

  • podziękowania,

  • dedykacje do książek,

  • kartki na Dzień Edukacji Narodowej

  • życzenia z okazji różnych uroczystości,

  • album „Historia szkoły w Łubnicach”, przygotowany na uroczystość nadania

szkole imienia Armii gen. Andersa.

Wspólnie z koleżanką sporządzam co roku pisemną analizę wyników egzaminów gimnazjalnych, opracowując statystycznie i graficznie wyniki egzaminów z wykorzystaniem technologii komputerowej i Internetu. Podobnie opracowuję wyniki z testów diagnostycznych z matematyki, które przeprowadzam w klasach pierwszych, celem rozpoznania umiejętności uczniów na „wejściu” do gimnazjum i w klasach trzecich gimnazjum.

Gromadziłam również materiały z Internetu przydatne w pracy nauczyciela oraz z multimedialnych programów edukacyjnych z fizyki i matematyki, które zgromadziłam.

Wykorzystywana przeze mnie technologia informacyjna i komunikacyjna bardzo pozytywnie wpływa na jakość pracy szkoły. Wszystkie zdobyte przeze mnie wiadomości i umiejętności stosowania technologii komputerowej bardzo pomogły mi podczas przygotowywania pomocy dydaktycznych na lekcje, scenariuszy oraz innych dokumentów niezbędnych w nauczaniu , współpracy z rodzicami i uczniami podczas wyszukiwania dla nich materiałów, dyrekcją szkoły. Wiedza przekazywana uczniom zachęciła ich do aktywnego udziału w różnych zajęciach prowadzonych przeze mnie z wykorzystaniem komputera czy Internetu. W taki sposób uczniowie łączyli umiejętność uczenia się fizyki z wykorzystaniem wiedzy komputerowej.

Źródłem niezbędnych informacji w pracy zawodowej są serwisy oświatowe, które służą uzyskiwaniu aktualnych informacji dotyczących oświaty oraz pogłębiają moja wiedzę i umiejętności. Korzystam ze stron Ministerstwa Edukacji Narodowej, wydawnictw pedagogicznych (ZamKor, WsiP, GWO), Kuratorium Oświaty w Łodzi, Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łodzi oraz wielu innych. Służą mi one pomocą w planowaniu swojego rozwoju zawodowego, przygotowywaniu ciekawych zajęć, a także w samodoskonaleniu w zakresie matematyki i fizyki.



Zadania służące podniesieniu jakości pracy szkoły



W mojej pracy zawodowej zawsze najważniejsi byli, są i będą uczniowie, wspomaganie i ukierunkowanie ich rozwoju poprzez stwarzanie warunków do pełnej realizacji własnych możliwości, wyboru wartości, kształtowania wrażliwości społecznej oraz umiejętności współżycia i współdziałania w grupie, ich dobre samopoczucie, bezpieczeństwo oraz akceptacja wśród rówieśników.

Czuwając nad tym uwzględniam w pracy indywidualne potrzeby moich uczniów, ich predyspozycje oraz możliwości. Prowadząc zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze opracowałam i wdrożyłam do realizacji program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych z matematyki. Taki sam program stworzyłam również na zajęcia koła matematyczno-fizycznego. Wypracowane programy pozwoliły na likwidację „luk” w wiadomościach i umiejętnościach lub poszerzenie posiadanej już przez uczniów wiedzy.

Program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych z matematyki opracowany został wraz z nauczycielami przedmiotu, w oparciu o aktualną podstawę programową z matematyki oraz na podstawie programu „Matematyka 2001” zatwierdzonego przez MEN, jest program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych z matematyki. Program ten opracowany jest na cały cykl kształcenia w gimnazjum.

Program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych z matematyki ma za zadanie wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów gimnazjum oraz skoncentrowanie się na zagadnieniach mających związek tematyczny z materiałem programowym oraz problemach, z którymi nie zetkną się oni w normalnym toku nauki.

Program zakłada następujące cele:

  • Wyrównywanie bieżących braków wiadomości zdobytych na lekcjach matematyki.

  • Rozwijanie zdolności poznawczych i logicznego myślenia.

  • Doskonalenie umiejętności stosowania poznanych terminów i pojęć matematycznych.

  • Wyszukiwanie i stosowanie informacji przedstawionych w formie tabeli, wykresu, diagramu.

  • Stosowanie zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania zadań tekstowych poznanymi metodami.

  • Wyrabianie nawyków sprawdzania otrzymanych odpowiedzi i korygowania błędów.

  • Kształtowanie umiejętności organizowania pracy.

Dokonywałam ewaluacji powyższego programu stosując ankiety, rozmowy z uczniami, nauczycielami, rodzicami oraz na podstawie obserwacji, a wyciągnięte przeze mnie wnioski wykorzystywałam podczas modyfikacji tego programu i dostosowywania go do nowej podstawy programowej z matematyki dla uczniów klas pierwszych w roku szkolnym 2009/2010.

Uczniowie, którzy uczęszczali systematycznie na zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze stwierdzili, że mogli powtórzyć i utrwalić wiadomości z matematyki, nadrobić zaległości, współdziałać i pracować w grupie, wyrównywać szanse edukacyjne, wypracować umiejętność kreatywnego spędzania wolnego czasu. Uczniowie nauczyli się również posługiwać zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w życiu codziennym.

Podobny program jak na zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze opracowałam na zajęcia koła matematyczno-fizycznego. Program koła matematyczno-fizycznego ma umożliwić głębsze poznawanie zjawisk fizycznych i ich opis matematyczny, pozwala na wykraczanie poza realizowany program gimnazjum, zaspokaja naturalna ciekawość ucznia, pozwala na samorealizacje uczniom zdolnym i ambitnym. Pozwala nauczycielowi szerzej poznać możliwości i zainteresowania uczniów, wydobywać je i rozwijać.

Głównymi celami tego programu są:

  • rozwijanie i pogłębianie zainteresowań matematyką i fizyką,

  • poszerzanie wiadomości zdobytych na lekcjach matematyki i fizyki,

  • kształtowanie samodzielnego i twórczego myślenia,

  • przygotowanie do korzystania z nowych technologii informacji,

  • uczenie dobrej organizacji pracy, wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości,

  • inspirowanie do samodzielnego poszukiwania wiedzy, rozwiązywania realnych problemów matematycznych i fizycznych.

Na zajęciach tych uczniowie nauczyli się na pewno cierpliwości i wytrwałości w dążeniu do osiągnięcia założonego celu, gdyż rozwiązywanie zadań trudnych nie jest procesem łatwym i szybkim. Poznali również historię i rozwój matematyki i fizyki jako dyscypliny naukowej i ich zastosowanie w praktyce, wiedza ta na pewno przyda im się w przyszłości.





W okresie stażu prowadziłam zajęcia pozalekcyjne z matematyki i fizyki zarówno wspierające ucznia zdolnego jak i mającego trudności w nauce.

Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z matematyki z uczniem słabym miały na celu wskazanie mu jego słabych stron i podjęcia pracy nad doskonaleniem tych umiejętności. Podczas pracy starałam się najpierw wskazać mocne strony ucznia, a dopiero później koncentrować się na brakach, aby w ten sposób podnieść samoocenę ucznia i zmotywować go do działania. W ramach tych zajęć doskonaliłam z uczniami słabymi te umiejętności, które nie zostały we właściwy sposób opanowane przez ucznia. Stosowałam różne metody pracy na przykład: wykład, opis, pokaz, obserwacja, analiza wyników obserwacji.

Praca z uczniem zdolnym na zajęciach koła matematyczno-fizycznego polegała na poszerzaniu wiedzy ucznia z różnych dziedzin wykraczających poza program klasy, w której uczeń odbywa naukę, zaspokajaniu naturalnej ciekawości ucznia oraz pozwalała na samorealizację uczniom zdolnym i ambitnym. Prowadząc te zajęcia mogłam poznać możliwości i zainteresowania uczniów, wydobywać je i rozwijać. Praca z uczniem zdolnym wymagała ode mnie stosowania różnych form pracy: praca indywidualna, praca w grupach, projekt, konkurs. Ja również miałam okazję realizować i pogłębiać własne zainteresowania. Rozwijałam swoje kompetencje dydaktyczne, które później wykorzystywałam na lekcjach.

Pozalekcyjna praca z uczniami w dużym stopniu wpłynęła korzystnie na relacje nauczyciel – uczeń. Prowadzenie takich zajęć uatrakcyjniło ofertę dydaktyczno-wychowawczą szkoły oraz wzmocniło realizację celów programowych naszego gimnazjum. W ramach zajęć pozalekcyjnych wykonałam wiele zadań, które poszerzały zakres działania szkoły np.: przygotowanie uczniów do różnych konkursów matematycznych i fizycznych. Uczniowie natomiast zyskali nowe umiejętności i dodatkową wiedzę w danej dziedzinie nauki.

W codziennej pracy poszukuję takich rozwiązań dydaktycznych i wychowawczych, które wyzwalają w uczniach ciekawość, zwiększają zainteresowanie, sprawiają, że nauka przestaje być nudna, a jednocześnie pozwalają na jeszcze lepsze przyswajanie wiedzy i trwalsze jej zapamiętanie. Jednym z rozwiązań dydaktycznych, które miało pomóc osiągnąć ten cel była realizacja programów profilaktycznych objętych Szkolnym Programem Profilaktyki. Wybrałam i dostosowałam do potrzeb i możliwości moich uczniów program profilaktyczny:

1. „Jak sobie radzić w trudnych sytuacjach?”

oraz stworzyłam (jestem współautorką) i wdrożyłam do realizacji:

2. program przeciwdziałania przemocy i agresji w szkole „Stop agresji”,

3. wspomniany już wcześniej program „Bezpieczna Energia Elektryczna”.

Głównymi celami realizacji programów pierwszego i drugiego było:

  • eliminowanie zachowań agresywnych i przemocy wśród młodzieży,

  • wzrost poczucia bezpieczeństwa ucznia w szkole,

  • poznanie przyczyn agresji,

  • poznanie metod walki z agresją,

  • zdobycie podstawowych wiadomości o stresie,

  • poznanie różnych możliwości minimalizowania skutków stresu,

  • poznanie nauki relaksu,

  • poznanie techniki zmniejszania lęku,

  • zapoznanie walki ze stresem i zastosowanie ich w naturalnych sytuacjach życiowych,

radzenie sobie w trudnych sytuacjach.

Przeprowadzona po wdrożeniu programów ewaluacja wykazała, że ich realizacja przyczyniła się do:

  • podniesienia wiedzy uczniów na tematy związane z konsekwencjami, które ponoszą w wyniku okazywania różnego rodzaju agresji,

  • możliwości postępowania i wyboru drogi rozwiązania problemu, gdy znajdzie się w trudnej sytuacji,

  • wzrostu poczucia bezpieczeństwa ucznia na terenie szkoły i poza nią,

  • wzmocnienia pozytywnego wizerunku szkoły w odczuciach rodziców.

W swojej pracy dydaktycznej zawsze zachęcam uczniów do

podejmowania wyzwań, czego dowodem może być duży udział moich uczniów w konkursach matematycznych i fizycznych. Prowadząc koło matematyczno-fizyczne uwzględniałam potrzeby uczniów zdolnych, pragnących poszerzyć swoją wiedzę z przedmiotów, których uczę oraz zainteresowanych udziałem w konkursach.

Promując naszą placówkę zorganizowałam w szkole konkursy dydaktyczne: Szkolny Konkurs Matematyczno-Fizyczno-Chemiczny oraz od kilku lat organizuję Szkolny Konkurs Matematyczny dla uczniów klas gimnazjalnych I - III. Wraz z innymi nauczycielami matematyki w naszej szkole opracowujemy regulamin konkursu oraz przygotowujemy testy matematyczne. Poza tym jesteśmy odpowiedzialne za dyplomy, pozyskanie nagród dla uczniów, a także za podziękowania dla pozostałych nauczycieli przygotowujących uczniów do konkursu. Co roku skutecznie mobilizuje on młodzież do zdobywania i pogłębiania wiedzy, budzi szlachetną rywalizację na „polu matematyki”, a nauczycieli zachęca do poszukiwania wciąż efektywniejszych metod pracy ze swoimi uczniami. Konkursy te cieszyły się dużą popularnością wśród uczniów.

W ostatnim roku odbywania stażu zorganizowałam wraz z koleżanką w ramach realizacji programu „Stop agresji” konkurs plastyczny „Bądź asertywny – nie agresywny”.

Współpracowałam też z:

  • Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Wieruszowie

Moja współpraca polegała na kierowaniu (w porozumieniu z rodzicami) wychowanków, uczniów mających trudności w nauce lub sprawiających kłopoty wychowawcze na odpowiednie badania. Zgodnie z potrzebami szkoły przygotowywałam opinie o uczniach zgłaszanych na diagnozę do poradni. Przekazywałam informacje o sytuacji rodzinnej i materialnej dotyczące uczniów. Realizowałam zalecenia poradni w stosunku do uczniów posiadających opinię lub orzeczenie. Wzięłam również udział w warsztatach przeprowadzanych w ramach WDN przez pracowników Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Wieruszowie na temat: „Agresja – praca ze sprawcą i ofiarą”.

Dzięki tej współpracy pozyskane od poradni materiały okazały się bardzo pomocne w pracy z uczniem posiadającym opinię lub orzeczenie. Przeprowadzone przez pracowników poradni warsztaty na temat agresji w znaczący sposób wpłynęły na moją pracę wychowawczą, zwłaszcza w sytuacjach, gdy napotykało się na problemy dydaktyczne i wychowawcze. Dzięki tym warsztatom potrafię w bardziej efektywny sposób rozwiązywać sytuacje problemowe, zapobiegać agresji: wdrażam uczniów do przeciwdziałania w/w zachowaniom. Rozwinęły one moje umiejętności komunikowania w relacji nauczyciel – uczeń. Swoją wiedzą dzieliłam się również z rodzicami.

  • Ochotniczą Strażą Pożarną w Łubnicach

Uczniowie wzięli udział w pokazach umiejętności strażackich. Mieli możliwość obejrzenia wyposażenia wozu strażackiego i jego przeznaczenia oraz zdobycia wiedzy na temat radzenia sobie w sytuacjach zagrażających ich własnemu bezpieczeństwu. W 2008 roku uczniowie całej szkoły wzięli udział w akcji ewakuacyjnej na wypadek pożaru.

  • Fundacjami

Od samego początku włączam się do ogólnopolskiej akcji „Góra Grosza”, prowadzonej przez Towarzystwo Nasz Dom. Celem akcji jest zbiórka funduszy na programy pomocy dzieciom osieroconym. Uczniowie z wielkim zaangażowaniem zbierają monety o małych nominałach. Poza tym uczestniczę wraz z moimi wychowankami w akcji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Pomagam przy przygotowaniu i przeprowadzeniu akcji w szkole zgodnie z ustalonym wcześniej harmonogramem. Włączam się też zawsze w organizowaną w szkole od niedawna, zbiórkę środków czystości dla „Domu Dziecka” w Komornikach. W roku szkolnym 2007/2008 współpracowałam z Fundacją na Rzecz Osób Niewidomych i Niepełnosprawnych „Pomóż i TY”. Fundacja ta zwróciła się do szkoły o pomoc w pozyskaniu środków finansowych na rzecz osób niewidomych i niepełnosprawnych w ramach akcji „Szkoło Pomóż i TY”. Osobiście zaangażowałam się w przeprowadzenie tej akcji charytatywnej na terenie naszej szkoły. Wspólnie z uczniami i wolontariuszami z gimnazjum udało nam się pozyskać pieniądze ze sprzedaży kalendarzyków i pomocy naukowych dostarczonych przez fundację. Uczniowie bardzo chętnie pomagali mi w realizacji tego przedsięwzięcia. Zebrane środki wpłaciłam na konto fundacji „Pomóż i TY”.

Dzięki tym akcjom uczniowie uczą się wspierania swoich rówieśników żyjących w trudnych warunkach materialnych, a także jak pomóc ludziom chorym i niepełnosprawnym.

  • Policją

Współpraca polegała na organizowaniu spotkań, podczas których młodzież poznawała nie tylko trudy pracy w zawodzie policjanta i poszerzała wiadomości w ramach preorientacji zawodowej, ale przede wszystkim w ramach realizacji programu „Stop agresji” przeprowadzane były dla uczniów szkolenia i pogadanki na temat: „Agresja – jestem sprawca, czy ofiarą?” i „Zachowanie agresywne, a normy prawne”. W codziennym naszym życiu bowiem niebezpieczeństwo i agresja może zagrażać nam w każdym miejscu i czasie. Na takich pogadankach uczniowie poznają jakie konsekwencje mogą być wobec nich wyciągane, gdy nie przestrzegają przepisów ruchu drogowego, uczestniczą w bójkach, popełniają wykroczenia itp.

Wzajemna współpraca z policją jest dziś bardzo potrzebna, a przeprowadzone szkolenia i pogadanki przybliżyły uczniom pojęcie agresji i przemocy oraz zwiększyły bezpieczeństwo w szkole. Policjanci uświadomili uczniom wpływ środków masowego przekazu na proces wzbudzania agresji, wskazali przyczyny zachowań agresywnych oraz ich konsekwencje. Uczniowie biorąc udział w takich spotkaniach zwiększyli swoją świadomość na temat norm prawnych regulujących postępowanie w przypadku zachowań agresywnych oraz mogli doskonalić umiejętności w wykorzystaniu swojej wiedzy do autorefleksji nad własnym zachowaniem.





  • KRUS-em

Każdego roku, w porozumieniu z dyrektorem szkoły, organizowane są spotkania z pracownikami KRUS-u, na których poruszane są bardzo ważne, szczególnie na terenach wiejskich, sprawy związane z przestrzeganiem podstawowych zasad bezpieczeństwa podczas pracy w gospodarstwach rolnych.

Spotkania te uświadomiły uczniom jakie niebezpieczeństwa czyhają na nich podczas pracy w gospodarstwach.

  • Urzędem Gminy w Łubnicach

Współpraca ta zaowocowała przeprowadzeniem konkursu „Wiedzy o gminie Łubnice”. W porozumieniu z pracownikiem Urzędu Gminy co roku organizowana jest też wycieczka rowerowa do oczyszczalni ścieków znajdującej się na terenie gminy, podczas której uczniowie uświadamiają sobie jak ważna jest ochrona środowiska naturalnego. Brałam czynny udział w akcjach „Sprzątania Świata” przeprowadzanych wspólnie z Urzędem Gminy, pomagałam w zorganizowaniu uroczystości nadania imienia szkole oraz innych uroczystości środowiskowych.

Dzięki dobrej współpracy z Urzędem Gminy w Łubnicach uczniowie z terenu naszej gminy kładą większy nacisk na zdobywanie i pogłębianie wiedzy na temat gminy, w której mieszkają i się kształcą. Udział uczniów konkursie „Wiedzy o gminie Łubnice” przyczynił się do zwiększenia ich wiadomości o środowisku lokalnym, a branie udziału w akcjach „Sprzątania Świata” i wycieczkach do oczyszczalni pogłębiło wiedzę uczniów na temat konieczności segregowania śmieci i dbania o naszą naturę i środowisko, w którym żyjemy.

  • Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej „Mediana”

W szkole często w ramach realizacji Planu Pracy Wychowawczej gościmy pielęgniarkę, która przeprowadza z uczniami pogadanki na temat zachowania czystości, dbania o higienę osobistą w okresie dojrzewania itp. Współpraca ta zaowocowała przeprowadzeniem przez personel zakładu szkoleń dla uczniów w zakresie profilaktyki zdrowotnej, profilaktyki chorób zakaźnych.

Uważam, że taka wzajemna współpraca z zakładem opieki zdrowotnej jest bardzo potrzebna i przynosi oczekiwane efekty w pracy pedagogicznej. Życie i zdrowie naszych uczniów jest najważniejsze. Ponadto prelekcje przeprowadzane przez pielęgniarkę szkolną stanowią dla uczniów cenne źródło informacji na tematy związane z profilaktyką zdrowotną młodzieży szkolnej.



  • Pedagogiem Szkolnym

Podczas trwania stażu współpracowałam czynnie z pedagogiem szkolnym w zakresie diagnozowania, a następnie rozwiązywania problemów wychowawczych swoich uczniów. Dotyczyło to między innymi spożywania alkoholu, palenia papierosów, prób wyłudzania pieniędzy i zastraszania uczniów klas młodszych, wysokiej absencji w szkole, słabych postępów w nauce i zagrożeń w ukończeniu szkoły, wulgarnego słownictwa i niewłaściwego zachowania na terenie szkoły i poza nią. Współpraca z pedagogiem szkolnym okazała się bardzo pomocna podczas wdrażania do realizacji programu „Stop agresji”, którego jestem współautorką.

Analizując efekty takich spotkań, z pewnością będę kontynuowała współpracę z wszystkimi wymienionymi organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz edukacji, będę nadal promowała szkołę w środowisku lokalnym i nawiązywała współpracę ze strukturami samorządowymi.

Uważam, że moja współpraca ze środowiskiem lokalnym i jego przedstawicielami daje bardzo dobre efekty, co przejawia się w pozytywnym nastawieniu mieszkańców gminy do oświaty i służy wszystkim uczniom, rodzicom oraz nam, nauczycielom.



Znaczenie środowiska rodzinnego w edukacji również jest bezsporne. Podstawowym warunkiem nauki ucznia jest akceptacja i zainteresowanie rodziców, dlatego pełniąc funkcję wychowawcy klasy preferuję takie formy współpracy z rodzicami jak:

  • angażowanie rodziców w różne prace na rzecz szkoły,

  • organizowanie konsultacji zbiorowych i indywidualnych zgodnie z grafikiem konsultacji, na których zapoznawałam rodziców ze standardami edukacyjnymi, z PSO, z WSO, z osiągnięciami i pracami uczniów,

  • wspólne rozwiązywanie nurtujących ich problemów,

  • uczestnictwo rodziców w zajęciach otwartych np. Dzień Matki, Dzień Kobiet,

  • współudział rodziców w przygotowaniu strojów i rekwizytów do występów i przedstawień,

  • poddawanie ocenie rodziców swojej pracy dydaktyczno-wychowawczej poprzez ankiety, branie pod uwagę ich sugestii przy organizacji procesu nauczania, tworzeniu planu wychowawczego i form współpracy,

  • systematyczne przeprowadzanie pedagogizacji.



W roku szkolnym 2007/2008 przedstawiłam dwa tematy:

Nadpobudliwy, czy żywe srebro?”

Żyję zdrowo – nałogom mówię nie”.

W roku szkolnym 2008/2009 przeprowadziłam pedagogizację rodziców na temat:

Co wpływa na postępy uczniów?”.

Tak prowadzona współpraca z rodzicami przybliża im proces nauczania i wychowania, organizację pracy, daje możliwość obserwowania działalności dziecka, a tym samym zwiększa zainteresowanie i zaangażowanie rodziców w sprawy klasy i szkoły.

Formą realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych było przygotowanie kilku inscenizacji i apeli o różnorodnej tematyce:

  • na Dzień Edukacji Narodowej,

  • na Dzień Kobiet,

  • na Dzień Matki,

  • Kwiecień Miesiącem Pamięci Narodowej”,

  • na 3 Maja w Rocznicę Uchwalenia Konstytucji,

  • na zakończenie gimnazjum przedstawienie „Kopciuszek”

Uczniowie mieli doskonałą okazję zaprezentować się przed kolegami i koleżankami z pozostałych klas. W realizację tych przedsięwzięć włączali się do współpracy rodzice, którzy bardzo chętnie pomagali przygotować dla swoich dzieci stroje i potrzebne rekwizyty. Młodzież natomiast zawsze z radością i zapałem pokazywała swoje umiejętności.

Uważam, że upowszechnianie form aktywnego wypoczynku oraz zaspokajanie potrzeb kulturowych uczniów jest bardzo ważne i potrzebne w trakcie realizacji procesu kształcenia i wychowywania młodzieży szkolnej. Zorganizowałam dlatego wiele wycieczek dla uczniów naszego gimnazjum.

W roku szkolnym 2007/2008 byłam opiekunem jednodniowej wycieczki na „Wystawę Wynalazków” do Łodzi, w roku 2008/2009 byłam dwukrotnie opiekunem wycieczki do Oświęcimia i Tarnowskich Gór oraz do kina i na basen do Wrocławia, natomiast w roku szkolnym 2009/2010 byłam opiekunem na wycieczce do zoo i do kina do Wrocławia oraz na Panoramę Racławicką. W roku 2006/2007 byłam kierownikiem dwudniowej wycieczki – biwaku do ośrodka w Głazie, a w 2007/2008 do Byczyny i Gołkowic. Wcześniej byłam także opiekunem na trzydniowej wycieczce do Szczawnicy oraz kierownikiem i organizatorem trzydniowej wycieczki do Kudowy Zdroju.

Wycieczki stanowiły dużą atrakcję dla uczniów oraz były doskonałym źródłem poszerzania wiedzy. Ponadto stworzyły różnorodne możliwości odpowiedniego zachowania się w miejscach publicznych. My nauczyciele mamy okazję poznać wtedy uczniów z innej strony, stają się bardziej otwarci i skorzy do rozmowy. Sprzyja to także zespoleniu klasy. Wycieczki pozwalają na bliższy kontakt z naturą i wymagają od uczniów większej odpowiedzialności za siebie i innych. Co roku organizuję także w ramach realizacji programu „Bezpieczna Energia Elektryczna” wycieczki rowerowe do pobliskiej elektrowni wiatrowej oraz znajdującej się na terenie gminy oczyszczalni ścieków.

Założyłam teczki, w których gromadziłam wszystkie testy i sprawdziany, kartkówki oraz prace domowe. Zgromadzone materiały wykorzystuję na spotkaniach z rodzicami, są mi również bardzo pomocne w diagnozowaniu osiągnięć poszczególnych uczniów i całej klasy. Diagnoza wstępna i końcowa z matematyki, którą przeprowadzam w klasie pierwszej i trzeciej gimnazjum to dla mnie jedne z najważniejszych działań, ukierunkowujących moją pracę na osiąganie jak najlepszych wyników w nauce, ale na miarę możliwości uczniów klas, w których uczę.

Od początku mojej pracy w szkole mam pod opieką salę 22, która jest pracownią fizyczno-matematyczną. Opracowałam regulamin tej pracowni i egzekwuję od uczniów, aby go przestrzegali. Wspólnie z wychowankami dbam o to, aby w sali schludnie, czysto i miło. Pozyskałam też do pracowni wiele książek, materiałów metodycznych, pomocy dydaktycznych takich jak lampę plazmową, siłomierze, zestaw do demonstracji indukcji magnetycznej, naczynie próżniowe, termometr ze skalą Celsjusza i Kelvina i wiele innych. W ostatnim czasie pracownia wzbogaciła się o telewizor i DVD, a najnowszą zdobyczą jest komputer i tablica multimedialna. Wraz z uczniami stworzyłam wiele pomocy dydaktycznych na przykład peryskop. Gromadzę prace uczniów: plansze, bryły, diagramy, wykresy, prace projektowe wykonane różnymi technikami, rozwiązania zadań dodatkowych, czy prace długoterminowe, których celem jest rozszerzenie matematycznej i fizycznej wiedzy ucznia oraz wdrożenie go do samodzielnej pracy. Dbam wraz z uczniami o kącik matematyczno-fizyczny w pracowni.

Wzbogacenie bazy pracowni matematyczno-fizycznej zapewnia uczniom lepsze warunki do realizacji procesu kształcenia. Stwarza możliwość podnoszenia poziomu umiejętności matematycznych i fizycznych oraz osiągania sukcesów przez uczniów w konkursach.



Systematycznie prezentowałam prace uczniów i często przygotowywałam wraz z nimi okolicznościowe dekoracje na przykład na uroczystość nadania imienia szkole, na obchody 50-lecia szkoły, na Powiatowe Uroczystości obchodów Dnia Niepodległości, czy w ramach pomocy koleżeńskiej zaprojektowałam i wykonałam z uczniami domek Baby Jagi na Dzień Języków. .

Co roku przygotowuję uczniów do wzięcia udziału w różnych pozaszkolnych konkursach matematycznych i fizycznych takich jak:

  • Ogólnopolska Olimpiada Matematyczna OLIMPUS (laureaci),

  • Ogólnopolski Konkurs Przedmiotowy z Matematyki SEZAM,

  • -Międzynarodowy Konkurs Matematyczny Test Matematyka Plus OXFORD,

  • Polsko-Ukraiński Konkurs Fizyczny LWIĄTKO,

  • konkursy matematyczne i fizyczne organizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

W roku szkolnym 2007/2008 w „Turnieju Młodych Fizyków” zorganizowanym prze Wieluński Dom Kultury drużyna, którą przygotowywałam zajęła trzecie miejsce, .wcześniej również trzecie i czwarte na kilkanaście drużyn biorących udział w tym konkursie.

Każdego roku klasy pierwsze gimnazjum biorą udział w „Powiatowej Gimnazjadzie Matematyczno-Sportowej”. Drużyna, którą przygotowywałam zajęła czwarte miejsce i pozyskała dla szkoły ładne nagrody.

W roku szkolnym 2009/2010 wraz z koleżanką przygotowałyśmy i przeprowadziłyśmy po raz pierwszy, ale na pewno nie ostatni, gminny konkurs „Wiedzy o Gminie Łubnice”. Dzięki temu konkursowi nasi uczniowie kładą większy nacisk na zdobywanie i pogłębianie wiedzy na temat gminy, w której mieszkają i kształcą się, konkurs przybliżył im też historię swojego regionu. Udział uczniów w tym konkursie przyczynił się do zwiększenia ich wiedzy o środowisku lokalnym, a ufundowane przez Wójta Gminy Łubnice i Dyrektor Gminnej Biblioteki Publicznej w Łubnicach nagrody były dla nich motywacją i miłą niespodzianką.

Te konkursowe formy pracy z uczniami przyczyniają się do rozwoju ich zainteresowań, były okazją do rozwijania uzdolnień i promowania najlepszych osiągnięć indywidualnych uczniów oraz wyrobiły nawyk łączenia elementów z różnych dziedzin wiedzy. Duże zainteresowanie konkursami i emocje im towarzyszące są dla mnie inspiracją do ich kontynuowania. Konkursy te nie tylko wzbogaciły wiedzę uczniów, ale zacieśniały więzi między uczniami i nauczycielami różnych szkół. Poprzez przygotowanie i udział uczniów w konkursach pozaszkolnych promowałam szkołę na zewnątrz. Udział uczniów naszego gimnazjum w konkursach, olimpiadach świadczy również o wysokim poziomie kształcenia, integruje społeczność szkolną, uczy efektywnego spędzania wolnego czasu. Uczniowie poznają dogłębnie i mogą sprawdzić swoje możliwości i umiejętności, jak również ujawniają swoje talenty. Konkursy stanowią zewnętrzne źródło oceny poziomu wiedzy uczniów i dają możliwość rozszerzenia programu nauczania.

O dobrych rezultatach mojej pracy świadczyć może fakt, że uczniowie, których uczyłam zostawali laureatami, otrzymywali nagrody i wyróżnienia w szkolnych, powiatowych i ogólnopolskich konkursach matematycznych i fizycznych. Natomiast dyplomy i podziękowania, które otrzymałam od organizatorów konkursów i olimpiad jeszcze bardziej zmotywowały mnie do podejmowania wysiłku w pracy z uczniem zdolnym.

Od początku swojej pracy, a więc również w okresie stażu, brałam aktywny udział w Szkolnych Festynach Rodzinnych organizowanych wspólnie przez rodziców i pracowników szkoły. Zajmowałam się zawsze przygotowaniem fantów na loterię fantową oraz sprzedażą losów. W ostatnim roku szkolnym, zajęłam się także malowaniem tatuaży. Było to dla mnie nowe, ale bardzo miłe doświadczenie, gdy widziałam roześmiane buzie dzieci.

Poprzez mój udział w pracach na rzecz szkoły młodzież uczy się bezinteresownego zaangażowania w pracę dla innych. Działania te na pewno przyczyniają się do promowania szkoły w środowisku lokalnym i wpływają pozytywnie na jeszcze lepsze jej funkcjonowanie oraz zacieśniają współpracę i więzi z rodzicami uczniów. Poprawiają się też relacje nauczyciel – rodzic, gdyż mamy okazję poznać się na trochę innym gruncie.


 



Pogłębianie wiedzy i umiejętności służących własnemu rozwojowi oraz podniesieniu jakości pracy szkoły, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego, wykorzystanie własnego potencjału twórczego oraz umiejętności dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniami z innymi



Tak jak przed stażem, tak i w trakcie jego realizacji brałam udział w wielu różnorodnych formach doskonalenia. Każda z tych form pozwoliła mi na uzupełnienie i rozwinięcie mojej wiedzy oraz udoskonalenie warsztatu pracy.

Podnosząc swoje kwalifikacje zawodowe, w okresie stażu uczestniczyłam w kursach i warsztatach metodycznych organizowanych najczęściej przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Sieradzu.

Ukończenie kursu „Planowanie kierunkowe, wynikowe, metodyczne w procesie kształcenia” pomogło mi w opracowywaniu planów wynikowych dla nauczanych przeze mnie klas z fizyki i matematyki zgodnie z podstawą programową, planami nauczania standardami egzaminacyjnymi. Plany te były na bieżąco modyfikowane. Realizacja przygotowanych przeze mnie planów wynikowych zapewniła uczniom prawidłowy przebieg procesu kształcenia i spełnienie standardów wymagań egzaminacyjnych.

Kurs „Bezpieczeństwo i pierwsza pomoc w nagłych wypadkach” umożliwił mi zapoznanie się z czterema modułami:

1. Bezpieczeństwo w szkole.

2. Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach.

3. Resuscytacja krążeniowo-oddechowa.

4. Pierwsza pomoc w urazowych uszkodzeniach ciała.

Ukończyłam „Kurs doskonalący dla nauczycieli w zakresie języka angielskiego na poziomie STARTER/A1” zorganizowany w ramach projektu „Kursy doskonalące dla nauczycieli w zakresie języków obcych” przez WARSAW STUDY CENTRE w wymiarze 60 godzin (2007r.).

Uczestniczyłam w szkoleniach na temat:

  1. Planowanie i dostosowanie działań wychowawczych do warunków konkretnej szkoły”

  2. Eksperyment na lekcjach fizyki, czyli jak ciekawie i skutecznie nauczać w gimnazjum?”

oraz ukończyłam dwa szkolenia z wykorzystaniem nowych technologii w edukacji - komputerów przenośnych, tablicy multimedialnej, internetowych zasobów edukacyjnych, programów multimedialnych i metod aktywizujących w ramach projektu „Doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela w zakresie kompetencji kluczowych” w wymiarze 16 godzin zorganizowane przez Kuratorium Oświaty w Łodzi oraz Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego, a także „Komputer dla ucznia” przygotowanie nauczycieli do prowadzenia zajęć dydaktycznych z wykorzystaniem nowych technologii w edukacji zorganizowanych przez Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie w wymiarze 24 godzin e-learningowych.

Uczestniczyłam w warsztatach matematycznych zorganizowanych przez WSiP dla nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjów pod hasłem: „Jak uczyć matematyki wobec zmian w edukacji?” Ta forma szkolenia pozwoliła mi zapoznać się z problematyką dotyczącą tego w jaki sposób uczyć matematyki, aby zainteresować, nauczyć i przygotować uczniów. Wpłynęła ona na uatrakcyjnienie procesu nauczania, co zwiększyło zainteresowanie uczniów treściami procesu nauczania i uczenia się.

Uczestniczyłam w wielu warsztatach organizowanych przez różne wydawnictwa:

  1. Magiczna matematyka”,

  2. Seria gotowa na wszystko. Matematyka z plusem ujarzmia nową podstawę programową”,

  3. Matematyka 2001, a nowa podstawa programowa. O wymaganiach ogólnych szczegółowo.”

  4. Gdy intuicja zawodzi, czyli szkolne zmagania z nieskończonością.”

  5. Uczniowskie prace zespołowe, czyli jak zachęcić uczniów do zadawania pytań?”

Ukończenie warsztatów ukierunkowało moją pracę z uczniem, a także rozwinęło umiejętność komunikowania w relacjach nauczyciel-uczeń. Pomogło mi także podczas realizacji wymagań określonych nową podstawą programową ucząc z nowych podręczników zarówno z fizyki jak i z matematyki.

Udział w warsztatach „Opis i analiza realizacji wymagań kwalifikacyjnych na stopień nauczyciela dyplomowanego” w wymiarze 10 godzin zorganizowanych przez WODN w Sieradzu (2010r.) okazał się bardzo pomocny podczas przygotowywania dokumentacji z realizacji planu rozwoju zawodowego.

Ukończenie warsztatów „Atmosfera klasy”, „Agresja – praca ze sprawcą i ofiarą” oraz „ABC dobrej komunikacji z rodzicami” i zdobyta na nich wiedza okazała się bardzo pomocna podczas opracowywania i realizowania programu profilaktycznego „Stop agresji”. Warsztaty te w znaczącym stopniu wpłynęły na moją pracę wychowawczą. Dzięki tym szkoleniom potrafię w bardziej efektywny sposób rozwiązywać sytuacje problemowe, zapobiegać agresji. Wdrażam uczniów do zapobiegania takim sytuacjom. Wskazówki odnośnie planowania i dostosowania różnych działań wychowawczych okazały się niezwykle przydatne w dalszej pracy pedagogicznej. Zdobytą wiedzą na te tematy często dzieliłam się także na spotkaniach z rodzicami. W bezpośredniej pracy z uczniem stosowałam odpowiednie działania, których efektem było zmniejszenie liczby konfliktów ucznia z rówieśnikami. Moje poczynania przyczyniły się do podwyższenia jakości pracy wychowawczej szkoły oraz mojej pracy z danym uczniem.

Uczestniczyłam także w konferencji metodycznej zorganizowanej przez Centrum Szkoleniowe eduskrypt.pl na temat: „Obowiązkowe doświadczenia uczniowskie w nowej podstawie programowej z fizyki”.

Ta forma szkolenia pozwoliła mi zapoznać się ze strukturą podstawy programowej i jej zmianami, z wymaganiami stawianymi szkole i nauczycielowi oraz z prezentacją sposobów wykonywania doświadczeń obowiązkowych oraz ważnych doświadczeń pokazowych.

Byłam również uczestnikiem seminarium zorganizowanego przez WODN w Sieradzu „Od intuicji do wiedzy, czyli jak pomóc gimnazjaliście zrozumieć i polubić fizykę?”

Poza tym uczestniczyłam również we wszystkich szkoleniowych posiedzeniach Rady Pedagogicznej, na których poruszane były bardzo istotne problemy. Na jednym z takich szkoleń omówiony został problem astmy „Wolność Oddechu - Zapobieganie Astmie”. Pozostałe szkolenia to: „Planowanie i dostosowanie działań wychowawczych do warunków konkretnej szkoły” w wymiarze 16 godzin zorganizowanych przez WODN w Sieradzu, „Atmosfera klasy” (sierpień 2009r.), „ABC dobrej komunikacji z rodzicami” (marzec 2009r.), „Metody aktywizujące” (marzec 2009r.), „Wykorzystanie tablicy interaktywnej oraz projektorów w procesie kształcenia” przeprowadzonego przez przedstawicieli Firmy Smart Technologies oraz Image Recording Solutions (luty 2010r.), udział w szkoleniu Rady Pedagogicznej na temat „BHP i P.Poż.” przeprowadzonego w 2008r. Sama również co roku przeprowadzam wraz z koleżanką radę szkoleniową dotyczącą „Wykorzystania wyników egzaminów gimnazjalnych w planowaniu i podnoszeniu jakości pracy szkoły” po ukończeniu kursu „Analiza i interpretacja wyników egzaminu zewnętrznego do doskonalenia efektów kształcenia” oraz warsztatów „Edukacyjna wartość dodana” zorganizowanych przez WODN w Sieradzu. Wiedza i umiejętności zdobyte w ramach doskonalenia zawodowego i ich zastosowanie w pracy z uczniem, przyczyniły się do podniesienia jakości pracy mojej oraz szkoły.

W czasie swojej pracy pedagogicznej poszukiwałam i stosowałam różne metody nauczania oraz motywowania ucznia do nauki. Moja praca ukierunkowana była na rozwijanie zainteresowań i aktywności, włączania ucznia w proces tworzenia zajęć szkolnych i poczucia odpowiedzialności za efekt lekcji. Na zajęciach stosowałam różne metody nauczania jak: praca w zespołach, parach, „burza mózgów”, metoda projektu, gry i zabawy dydaktyczne. Wzięłam udział w warsztatach metodycznych „Aktywizowanie uczniów na lekcjach matematyki”, „Multimedia w przedmiotach przyrodniczych” oraz w kursie „Kształtowanie umiejętności ponadprzedmiotowych w efektywnym nauczaniu” poszerzyło moją wiedzę w tym zakresie.

Staram się dobrze organizować warsztat pracy, gdyż to wpływa na jakość szkoły, dlatego uczestniczyłam w konferencji metodycznej „Jak przygotować swój warsztat pracy?”. Wyniosłam z niej wiele informacji, które wykorzystałam podczas przygotowywania i ulepszania własnego warsztatu pracy.

Warunki w polskiej szkole nieustannie się zmieniają, aby nadążyć za nowościami, trzeba się ciągle kształcić. Kursy, szkolenia sprawiają, że łatwiej jest modyfikować swoje dotychczasowe działania pedagogiczne i wdrażać nowe. Czuję się też w nowej, zreformowanej szkole pewniejsza, kiedy moje czynności poparte są odpowiednią wiedzą. Wiem, że potrafię sprostać nowym obowiązkom i wymaganiom. Dzięki mojemu doskonaleniu wzrasta jakość pracy szkoły, w której pracuję, a uczniowie lepiej radzą sobie z problemami edukacyjnymi.

Przedstawione działania pozwoliły mi być na bieżąco ze wszystkimi nowościami i problemami pojawiającymi się w kształceniu, a także umożliwiły dzielenie się zdobytą wiedzą z innymi na przykład poprzez prowadzenie lekcji otwartych, współdziałanie w Zespole Samokształceniowym Nauczycieli Przedmiotów Matematyczno-Przyrodniczych przez co, podnosiłam jakość pracy szkoły. Wykonywanie zadań zaspokoiło również potrzebę stałego zdobywania wiedzy i osiągania coraz większych umiejętności.





Kończąc swoje sprawozdanie stwierdzam, że zadania, które postanowiłam zrealizować w trakcie stażu zostały wykonane. Myślę nawet, że udało mi się zrealizować więcej niż zaplanowałam. Wiele inicjatyw ma charakter ciągły, więc zamierzam je kontynuować. Okres stażu to jednak niewielka część mojej pracy pedagogicznej, która przysporzyła mi wiele osobistych i zawodowych osiągnięć oraz sukcesów w zakresie budowania relacji między uczniami, nauczycielami i rodzicami. Pozwoliła mi też na rozwój cech osobowości.

Praca nad uzyskaniem statusu nauczyciela dyplomowanego stała się dla mnie wyzwaniem, a jednocześnie okazją do zweryfikowania opinii, jakim jestem nauczycielem i wychowawcą. Myślę, że to co zrobiłam, przyczyniło się do wzrostu jakości mojej pracy oraz jeszcze lepszego funkcjonowania placówki, w której pracuję.

Podejmowanie w okresie stażu różnorodnych zadań i działań umożliwiło mi realizowanie się na wielu płaszczyznach. Stałam się bardziej kreatywna, poszukująca i twórcza. Bycie nauczycielem ciągle dostarcza mi niezapomnianych wrażeń, pozwala na samorealizację i daje pewność, że jest się potrzebnym.

Moje zaangażowanie w wykonywaną pracę na rzecz uczniów i szkoły zostało także zauważone przez dyrektora. Każdego roku w okresie stażu, a także wcześniej otrzymywałam Nagrodę Dyrektora Szkoły w uznaniu zasług i osiągnięć w pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz za poświęcenie i zaangażowanie w codziennej pracy na rzecz szkoły. Bardzo się cieszę, że dyrektor zauważył moje działania i wkład pracy jaki wnosiłam na rzecz rozwoju naszej szkoły oraz uzyskane osiągnięcia w pracy dydaktyczno-wychowawczej. Otrzymane podziękowania i nagrody zmotywowały mnie do wkładania jeszcze większego wysiłku w pracę, która służy przede wszystkim uczniom oraz rozwojowi szkoły.

Zakończenie stażu na pewno nie oznacza końca moich działań. Zamierzam nadal doskonalić swoje kwalifikacje, podnosić jakość swojej pracy, by jeszcze lepiej realizować zadania szkoły.

Mam nadzieję że niezależnie od decyzji właściwej komisji, efektywna praca, którą podjęłam już przyniosła i jeszcze przyniesie wiele korzyści, przyczyniając się tym samym do wzrostu jakości mojej pracy i jeszcze lepszego funkcjonowania szkoły, w której pracuję.





sz zawartość strony